Ülésfűtés beszerelés. Miért ne álljunk neki otthon? Leave a comment

Az ülésfűtés utólag történő beszerelése nem is olyan egyszerű feladat…

 

Rengeteg nehézség merülhet fel az ülésfűtés beszerelése közben, és a helytelenül beépített ülésfűtés, zárlatot, a kárpit kiégését vagy súlyosabb esetben akár tüzet is okozhat. De mire is kell figyelni? Segítünk…

Egy autós ülésfűtés beszerelés első lépése a megfelelő típus meghatározása. Régebben a fűtőszálas megoldások voltak népszerűek, manapság már érdemes a karbonszálas ülésfűtés típusokban gondolkodni.

Az ellenálláshuzalos kivitelek sérülékenyebbek, érzékenyebbek a rátérdelésre. Egyes olcsóbb típusoknál előfordulhat, hogy a vékony huzattal ellátott gépjárműveknél érezni a fűtőszálat, ezért kényelmetlen lehet. A karbonszálas ülésfűtések mechanikailag ellenállóbbak, felületszerűen melegítenek és könnyebb őket a fűtendő felülethez igazítani.

További fontos szempont a felfűtési idő. Ezt azonban már nem az ülésfűtés típusa határozza meg, hanem a fűtőlapokhoz kapcsolódó egyéb elektronikai alkatrészek. Eszerint választhatunk relés vagy elektronikus hőmérséklet szabályzású változatok között. Ezeknél a legszembetűnőbb különbség, hogy a legkritikusabb szakaszban, vagyis a fagyos autóba való beszállást követő 30…90 másodperceben, a szabályzóelektronikás az előnyösebb. Erről korábban egy részletes összehasonlító tesztet végeztünk.

 

Rhino CF-ARM relés ülésfűtés autóba

Rhino CF-AEM elektronikás ülésfűtés autóba

 

Bizonyos autótípusok speciális formájú ülésfűtés betéteket igényelnek. A Mercedeseknél, Mitsubishiknél találkozhatunk az egyik leggyakrabban például hosszanti varrással. Ide nem lehet a normál karbonszálas betéteket elhelyezni, ugyanis végig kellene vágni a legtöbb karbonszálat, ezzel végleg meghiúsítva az ülésfűtés utólagos beépítését. Ennek a problémának a megoldására született a Rhino CF-ARMH ülésfűtés, mely fordított “U” alakjával biztosítja a varrás mindkét oldalán a comboknak és a hátnak is a kellemes meleget.

Mercedes ülés hosszanti varrással
a párnán és a támlán

Rhino CF-ARMH autó ülésfűtés

 

A fenti típusok személyautók, kisteherautók és általában minden olyan gépjármű első vagy hátsó üléskárpitjai alá szerelhető utólagos ülésfűtések, melyekben 12V-os akkumulátorokat találunk. 24V-os járművek esetén a Rhino CF-KEL típust kell választani. A könnyebb tájékozódás érdekében összegyűjtöttük és az alábbi táblázatban összegeztük az egyes utólagos ülésfűtés típusok legfontosabb jellemzőit.

Rhino
CF-AEM
ülésfűtés autóba
Rhino
CF-ARM
ülésfűtés autóba
Rhino
CF-ARMH
ülésfűtés autóba
Rhino
CF-KEL
ülésfűtés autóba
 Feszültség 12V 12V 12V 24V 
Fokozatok száma 2 2 2 2
Hőmérséklet alacsony fokozatban  40 °C
szabályzott
40…43 °C
40…43 °C 40 °C
szabályzott
Hőmérséklet magas fokozatban 56 °C
szabályzott
51…59 °C
hullámzó
51…59 °C
hullámzó
56 °C
szabályzott
Hőmérséklet szabályozás elektronikus elektronikus
Hővédelem bimetál bimetál bimetál bimetál
Fűtőlap mérete (párna) 40×20 cm 48×27 cm 47,5×26,5 cm 46×24 cm
Fűtőlap mérete (támla) 40×20 cm 48×27 cm 47,5×26,5 cm 37,5×24 cm

Ha kiválasztottam a megfelelő típust, akkor érdemes a beszerelésnek nekiállni otthon?

Nem, semmiképpen sem. Az ülésfűtés utólag történő beszerelése komoly szakmunka, autóvillamossági és kárpitos gyakorlatot igényel. A korrekt beszereléshez az üléseket először ki kell szedni az autóból, majd a kárpitot el kell távolítani az ülésszivacsról. Sok gyártó az övfeszítőt és az oldallégzsákot is az ülésben helyezi el, ezek csatlakozóinak szét- és összekapcsolása körültekintést és óvatosságot igényel. A jobboldali és a hátsó ülésekben ma már gyakran található foglaltságjelző is, mely szintén a légzsákrendszer része. Az elektromos vezetékek elhelyezése során figyelembe kell venni az ülések mozgathatóságát, és figyelni kell a lemezélekre is. Ezeken nem csak a kezünket sérthetjük fel, hanem a kábelekkel is el kell kerülni őket. Azok elnyíródhatnak és rövidzár, szélsőséges esetben tűz is keletkezhet.

 

A kárpitot feszítőpálcák és fémgyűrűk rögzítik, melyek kioldásához – és a fűtőbetétek elhelyezése utáni visszahajtogatásához – türelemre és célszerszámra van szükség. Az alábbi videó egy Smart ülésfűtés fűtőbetéteinek szakszerű elhelyezését mutatja be.

A fűtőbetétek elhelyezésével a munka azonban még nem ért véget. Megfelelő helyről tápfeszültéget kell biztosítani az ülésfűtéseknek és a kapcsolót is el kell helyezni valahol az ülés közelében. A fenti műveletsort egy szakműhely a két első ülés tekintetében 5…6 munkaóra alatt általában elvégzi. Ha a hátsó üléshelyeket is fűtéssel kell ellátni, akkor további 4…5 munkaórával lehet számolni.

 

Megjegyzés:

Megesik, hogy az ülés huzata az üléspárnától nem választható el, mert az az ülésszivaccsal egybe van varrva (bőrhuzat) vagy hozzá van ragasztva (textilhuzat). Ekkor az ülésfűtés beszerelése komoly kárpitosmunkát igényel. Ezt a villamossági műhelyek általában nem tudják elvégezni, ezért beszerelés előtt érdemes egy próbát tenni:

Próbáljuk meg a huzatot a mutató- és a hüvelykujjunkkal megcsípni és a szivacstól kissé elemelni! Ha nem sikerül, akkor az ülésfűtés beépítéséhez kárpitosra is szükségünk lesz. Az alábbi lista modelljei esetében esélyes, hogy ilyen üléshuzatokkal találkozzunk.

  • Chrysler Voyager
  • Citroën C2, C3, C4, C5, C6, C8, C3 Picasso, DS3, Berlingo, Jumpy, Xsara Picasso
  • Fiat Scudo, Ulysse
  • Ford Ka
  • Honda Jazz, FR-V
  • Lada Niva
  • Lancia Phedra
  • Mercedes W202, W203
  • Mini One
  • Mitsubishi Pajero
  • Nissan Micra, Note
  • Peugeot 206 RC, 207 RC, 307, 307 CC, 308 CC, 308, 407, 807, Expert, iOn, Partner Tepee
  • Renault Clio, Twingo, Master, Megane, Scenic
  • Seat Altea, Altea XL
  • Skoda Fabia RS, Octavia RS
  • Suzuki Liana
  • Toyota IQ, Proace, Urban Cruiser, Yaris

Amennyiben nem biztos benne, kérjen tőlünk tanácsot, segítünk a döntésben!

Rendeljen Online és írja be a megjegyzésbe, hogy: “szereléssel”
vagy keressen minket az alábbi elérhetőségeinken:

Telefon: 30 619 6284    Email: info@doverkft.hu

Vélemény, hozzászólás?