
Az ülésfűtés utólag történő beszerelése nem is olyan egyszerű feladat…
Rengeteg nehézség merülhet fel az ülésfűtés beszerelése közben, és a helytelenül beépített ülésfűtés, zárlatot, a kárpit kiégését vagy súlyosabb esetben akár tüzet is okozhat. De mire is kell figyelni? Segítünk…
Egy autós ülésfűtés beszerelés első lépése a megfelelő típus meghatározása. Régebben a fűtőszálas megoldások voltak népszerűek, manapság már érdemes a karbonszálas ülésfűtés típusokban gondolkodni.
Az ellenálláshuzalos kivitelek sérülékenyebbek, érzékenyebbek a rátérdelésre. Egyes olcsóbb típusoknál előfordulhat, hogy a vékony huzattal ellátott gépjárműveknél érezni a fűtőszálat, ezért kényelmetlen lehet. A karbonszálas ülésfűtések mechanikailag ellenállóbbak, felületszerűen melegítenek és könnyebb őket a fűtendő felülethez igazítani.
További fontos szempont a felfűtési idő. Ezt azonban már nem az ülésfűtés típusa határozza meg, hanem a fűtőlapokhoz kapcsolódó egyéb elektronikai alkatrészek. Eszerint választhatunk relés vagy elektronikus hőmérséklet szabályzású változatok között. Ezeknél a legszembetűnőbb különbség, hogy a legkritikusabb szakaszban, vagyis a fagyos autóba való beszállást követő 30…90 másodperceben, a szabályzóelektronikás az előnyösebb. Erről korábban egy részletes összehasonlító tesztet végeztünk.
![]() | ![]() |
Rhino CF-ARM relés ülésfűtés autóba | Rhino CF-AEM elektronikás ülésfűtés autóba |
Bizonyos autótípusok speciális formájú ülésfűtés betéteket igényelnek. A Mercedeseknél, Mitsubishiknél találkozhatunk az egyik leggyakrabban például hosszanti varrással. Ide nem lehet a normál karbonszálas betéteket elhelyezni, ugyanis végig kellene vágni a legtöbb karbonszálat, ezzel végleg meghiúsítva az ülésfűtés utólagos beépítését. Ennek a problémának a megoldására született a Rhino CF-ARMH ülésfűtés, mely fordított “U” alakjával biztosítja a varrás mindkét oldalán a comboknak és a hátnak is a kellemes meleget.
![]() | ![]() |
Mercedes ülés hosszanti varrással | Rhino CF-ARMH autó ülésfűtés |
A fenti típusok személyautók, kisteherautók és általában minden olyan gépjármű első vagy hátsó üléskárpitjai alá szerelhető utólagos ülésfűtések, melyekben 12V-os akkumulátorokat találunk. 24V-os járművek esetén a Rhino CF-KEL típust kell választani. A könnyebb tájékozódás érdekében összegyűjtöttük és az alábbi táblázatban összegeztük az egyes utólagos ülésfűtés típusok legfontosabb jellemzőit.
Rhino CF-AEM ülésfűtés autóba | Rhino CF-ARM ülésfűtés autóba | Rhino CF-ARMH ülésfűtés autóba | Rhino CF-KEL ülésfűtés autóba | |
Feszültség | 12V | 12V | 12V | 24V |
Fokozatok száma | 2 | 2 | 2 | 2 |
Hőmérséklet alacsony fokozatban | 40 °C szabályzott | 40…43 °C | 40…43 °C | 40 °C szabályzott |
Hőmérséklet magas fokozatban | 56 °C szabályzott | 51…59 °C hullámzó | 51…59 °C hullámzó | 56 °C szabályzott |
Hőmérséklet szabályozás | elektronikus | – | – | elektronikus |
Hővédelem | bimetál | bimetál | bimetál | bimetál |
Fűtőlap mérete (párna) | 40×20 cm | 48×27 cm | 47,5×26,5 cm | 46×24 cm |
Fűtőlap mérete (támla) | 40×20 cm | 48×27 cm | 47,5×26,5 cm | 37,5×24 cm |
Ha kiválasztottam a megfelelő típust, akkor érdemes a beszerelésnek nekiállni otthon?
Nem, semmiképpen sem. Az ülésfűtés utólag történő beszerelése komoly szakmunka, autóvillamossági és kárpitos gyakorlatot igényel. A korrekt beszereléshez az üléseket először ki kell szedni az autóból, majd a kárpitot el kell távolítani az ülésszivacsról. Sok gyártó az övfeszítőt és az oldallégzsákot is az ülésben helyezi el, ezek csatlakozóinak szét- és összekapcsolása körültekintést és óvatosságot igényel. A jobboldali és a hátsó ülésekben ma már gyakran található foglaltságjelző is, mely szintén a légzsákrendszer része. Az elektromos vezetékek elhelyezése során figyelembe kell venni az ülések mozgathatóságát, és figyelni kell a lemezélekre is. Ezeken nem csak a kezünket sérthetjük fel, hanem a kábelekkel is el kell kerülni őket. Azok elnyíródhatnak és rövidzár, szélsőséges esetben tűz is keletkezhet.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
A kárpitot feszítőpálcák és fémgyűrűk rögzítik, melyek kioldásához – és a fűtőbetétek elhelyezése utáni visszahajtogatásához – türelemre és célszerszámra van szükség. Az alábbi videó egy Smart ülésfűtés fűtőbetéteinek szakszerű elhelyezését mutatja be.
A fűtőbetétek elhelyezésével a munka azonban még nem ért véget. Megfelelő helyről tápfeszültéget kell biztosítani az ülésfűtéseknek és a kapcsolót is el kell helyezni valahol az ülés közelében. A fenti műveletsort egy szakműhely a két első ülés tekintetében 5…6 munkaóra alatt általában elvégzi. Ha a hátsó üléshelyeket is fűtéssel kell ellátni, akkor további 4…5 munkaórával lehet számolni.
Megjegyzés:
Megesik, hogy az ülés huzata az üléspárnától nem választható el, mert az az ülésszivaccsal egybe van varrva (bőrhuzat) vagy hozzá van ragasztva (textilhuzat). Ekkor az ülésfűtés beszerelése komoly kárpitosmunkát igényel. Ezt a villamossági műhelyek általában nem tudják elvégezni, ezért beszerelés előtt érdemes egy próbát tenni:
Próbáljuk meg a huzatot a mutató- és a hüvelykujjunkkal megcsípni és a szivacstól kissé elemelni! Ha nem sikerül, akkor az ülésfűtés beépítéséhez kárpitosra is szükségünk lesz. Az alábbi lista modelljei esetében esélyes, hogy ilyen üléshuzatokkal találkozzunk.
- Chrysler Voyager
- Citroën C2, C3, C4, C5, C6, C8, C3 Picasso, DS3, Berlingo, Jumpy, Xsara Picasso
- Fiat Scudo, Ulysse
- Ford Ka
- Honda Jazz, FR-V
- Lada Niva
- Lancia Phedra
- Mercedes W202, W203
- Mini One
- Mitsubishi Pajero
- Nissan Micra, Note
- Peugeot 206 RC, 207 RC, 307, 307 CC, 308 CC, 308, 407, 807, Expert, iOn, Partner Tepee
- Renault Clio, Twingo, Master, Megane, Scenic
- Seat Altea, Altea XL
- Skoda Fabia RS, Octavia RS
- Suzuki Liana
- Toyota IQ, Proace, Urban Cruiser, Yaris
Amennyiben nem biztos benne, kérjen tőlünk tanácsot, segítünk a döntésben!
Rendeljen Online és írja be a megjegyzésbe, hogy: “szereléssel”
vagy keressen minket az alábbi elérhetőségeinken:
Telefon: 30 619 6284 Email: info@doverkft.hu