Carbon Fiber ülésfűtés (méhsejt, relés, CF-ARM)

Ülésfűtést minden autóba Leave a comment

Megérkeztek a hideg reggelek, itt az ülésfűtés igazi szezonja.

Milyen jó érzés is hideg reggeleken egy gyorsan bemelegedő ülésbe ülni! De melyikbe? Az alábbi tesztből kiderül.

Gyakran kapunk telefonokat érdeklődőktől, partnerektől, hogy ugyan mondjuk már meg mi a különbség az elektronikás és a relés ülésfűtések között. Az világos, hogy mindkettő a korszerűbb karbonszálas kivitel, de mit csinál jobban az egyik, indokolt-e az árkülönbség, a drágább tényleg előnyt is nyújt? A  kérdéstengernek engedve, úgy döntöttünk, hogy kihozunk a raktárból egy-egy készletet és komolyabb összehasonlító tesznek vetjük alá őket. Összeszedtük hát a hozzávalókat:

 

  • 1db Rhino CF-AEM típusú szabályzóelektronikás ülésfűtés – az egyik tesztalany
  • 1db Rhino CF-ARM típusú relés ülésfűtés – a másik tesztalany
  • 1db a párnáján és a támláján textillel kárpitozott szék – ez szimulálta az autóülést
  • 1db pokróc – ezzel takartuk be az aktuális tesztalanyt
  • 1db nehezék – az ülésben helyet foglaló személy súlyának helyettesítésére
  • 1db 12V, 70Ah-s akkumulátor – erről tápláltuk az ülésfűtéseket
  • 1db 40A-es labortáp – ezt az akkura kötöttük, hogy a valós, menet közben meglévő 14,4V-os hálózati feszültség is meglegyen
  • 1db hőmérős multiméter
  • 1db laptop – a mérési adatok rögzítéséhez és kiértékeléséhez

A tesztkörnyezet összeállítása után egy éjszakára magára hagytuk az egészet a hideg garázsban, ahogy az egy autóban is lenne.

A következő nap reggelén a multiméter és a laptop bekapcsolása után már indult is a folyamatos adatmentés. A multiméter másodpercenként 3-szor küldte az aktuális hőmérsékletet a számítógépbe, amit az a dátum- és időadatok mellérendelése után a winchesterére írt. Ezalatt, a képernyőn, egy jól látható, vízszintes vonal rajzolódott ki 25 Celsius környékén. Pár milliméternyi vonal megjelenése után bekapcsoltuk az első tesztalany, a relés ülésfűtés első fokozatát és néztük, hogyan kúszik a képernyőn az eddig vízszintes vonal apró léptekben egyre feljebb! Az első rácsodálkozás után, miszerint a kezdeti szakasz elég meredek, elégedetten konstatáltuk hogy nekünk a nap végére értékelhető adataink, az ügyfeleknek pedig gyorsan bemelegedő üléseik lesznek. Hagytuk még az akkut és a labortápot izzadni még úgy 1,5 órán át mire visszatértünk. Az adatokat ekkor kimentettük, majd mindent kikapcsoltunk.

Másnap, egyanezen ülésfűtés magas fokozatát, harmad- és negyednap pedig a másik ülésfűtés két fokozatát mértük végig. A mérés során így biztosítottuk az egész teszt egyik legfontosabb követelményét, az azonos hőmérsékletről indulás feltételét. A mérési sorrend tehát:

1. nap – a relés ülésfűtés alacsony fokozatának mérése
2. nap – a relés ülésfűtés magas fokozatának mérése
3. nap – a szabályzóelektronikás ülésfűtés alacsony fokozatának mérése
4. nap – a szabályzóelektronikás ülésfűtés magas fokozatának mérése

A 4. nap végén az adatokat egy közös diagramban ábrázoltuk:

A piros görbék a relés ülésfűtés, a sárgák az elektronikás kivitel alacsony és magas fokozataiban mért adatait ábrázolják az idő függvényében. A vízszintes tengelyen a skála nullától indul és 1 óra 10 percnél ér véget, míg a függőleges tengelyen a skála 0…70 Celsius fok közötti, 10 Celsiusonkénti osztásokkal.

Az ábráról jól leolvasható, hogy az elektronikás ülésfűtés sárga görbéje meredekebben emelkedik mint a relés pirosa, akár az alacsony, akár a magas fokozatot nézzük. Ez a tulajdonsága pont az elindulás utáni kritikus első másodpercekben jön jól, mikor az utastér fűtése még nem lehetséges. Megfigyelhető továbbá, hogy a szabályzóelektronikás ülésfűtés magas fokozatában elmarad a relés változat kb. 10 Celsius foknyi hőmérséklet-hullámzása is.

A szabályzóelektronika tehát gyors bemelegedést és mindkét fokozatban egyeneletes hőmérsékletet biztosít.

Rhino CF-AEM / Rhino CF-ARM

Ha Ön is szeretne egy gyorsan bemelegedő, egyenletes hőmérsékletet biztosító ülésfűtést, itt rendelheti meg! Ha a beszereléssel is megbíz bennünket, érdeklődjön, kérjen időpontot!

Telefon: 1/239-2202

Vélemény, hozzászólás?