Megint beszereltünk egy tempomatot! Leave a comment

A minap egy 2015-ös gyártású Suzuki Vitarát hoztak hozzánk tempomatszerelési céllal.

 

A mai autókba kizárólag CAN-BUS-os eszközöket lehet szerelni! – szól az egyre terjedő mondás. Megmutatjuk e kijelentés cáfolatát a 2015-ös Suzuki Vitara példáján.

Az autó éppen hogy legördülhetett a szalagról, rendszám és felcsavart antenna nélkül érkezett. A dísztárcsák a gyári textilszőnyeg-garnitúrára helyezve a csomagtartóban várták még, hogy a helyükre kerüljenek. Az ülésvédő nylonok, a radiót, a küszöböt és a kormányemblémát védő fóliák is fent voltak még. Ennyire új autóba általában az értékesítő autószalon szokott beszerelni dolgokat, de ezúttal a tempomatot inkább ránk bízták.

A tempomatszerelésre érkezett vadonatúj Suzuki Vitara.

Az e-gázas tempomatválaszték jelenleg 3 készülékből áll. Létezik a teljesen analóg AP900-as, az analóg és CAN-BUS vezetékekkel egyaránt rendelkező AP900C és az internetről előre programozható, csak CAN-BUS vezetékekkel rendelkező AP900Ci. Ennél az autónál a teljesen analóg AP900-as típusra esett a választásunk. Ennek legfőbb oka, hogy a sokkal nagyobb mértékben fogyó és a beszerelők által jobban kedvelt CAN-BUS-os típusokat ne fogyasszuk még jobban a raktárból, egyúttal bebizonyíthassuk a bevezetőben is megemlített közhiedelem cáfolatát.

A munkát most is a kormányoszlop alatti burkolatok leszerelésével kezdtük. Pár csavar kicsavarása után a műanyagok eltávolíthatókká váltak és a térdlégzsákot rögzítő négy csavar is felbukkant. Ezek kioldása után már csak a kormányoszlop-burkolatot kellett leszerelni és már kezdődhetett is a tényleges beszerelés.

Nem kell nagyon szétszedni egy autót egy tempomat beszereléshez

A tempomatok működéséhez három vagy négy bemenő információra, a gázpedálnál történő beavatkozásra és a vezető közléseinek feldolgozására van szükség. Az első két feltétel kialakítása a pedáloknál lehetséges az utóbbi pedig a tempomat kezelőjének felszerelését jelenti.

Az első lépés a pedálok érzékelőinek feltérképezése. A gázpedál az egyszerűbbek közé tartozik, mivel a készlet egy T-sémájú kábelt is tartalmaz, ami azt hivatott biztosítani, hogy lábbal nyomott pedál esetén minden az eredeti felállás szerint működjön, tempomatozás alatt viszont az egység „nyomhassa” helyettünk a gázt.

A fékpedálnál két- vagy négypólusú kapcsolókkal lehet találkozni. Az előbbi esetében a bekötés eltéveszthetetlen, az utóbbinál pedig annyi a feladat, hogy megkeressük azt a két vezetéket, ami a kétvezetékes rendszereknél használatos. A gyakorlatban ez a féklámpákat kapcsoló vezeték és az ezt tápláló ág beazonosítását jelenti.

Kuplungpedál vonalon az autógyárak manapság már két kapcsolót szoktak beszerelni egy-egy autóba. Az egyik, az alsó pozícióérzékelő (ez kell a motor beindításához) a másik a felső, mely jeladó információjára a motorvezérlőnek (a tempomat mellett) a befecskendezés vezérlése miatt van szüksége. Mivel a tempomatnak a kuplung enyhe szétkapcsolódása esetén a tartott sebességet már el kell dobnia, ezért a felső pozícióérzékelő jelére lesz szükségünk.

Minden egyhelyen: baloldalon a két kuplungkapcsoló, jobboldalon a féklámpakapcsoló, alatta a gázpedálcsatlakozó látható.

A szerelés során előny, hogy ezek a jelek általában könnyen hozzáférhetők, jelentős hátrány viszont, hogy a pedálkonzol fémkeretének szélei élesek. Fokozottan ügyelni kell a kidörzsölődés, kábelbecsípődés elkerülésére, ezért muszáj az utólagos kábeleket a gyáriak mentén elvezetni. Ez időigényes és a kéz bőrfelületének épségére nézve kockázatos művelet.

A pedáljelek bekötése után következik a sebességjel és a gyújtáskor kapcsolt táp vezetékeinek bekötése. Míg egy gyújtás +12V megkeresése nem okoz különösebb problémát, a sebességjelnél nehezebb a beszerelő dolga. Oldalakon keresztül lehetne részletezni a sebességjel megkersésének mikéntjét. Most csak annyit: léteznek az adatbázisból dolgozók és a méregetők. Az első csoport tagjai általában gyorsan szeretnének túllenni a szerelésen, míg a másodikba tartozók szinte kivétel nélkül igazi szakmabeliek, akiket nagyon is érdekel a rendszer működése. Ők azok, akik egyedül is elboldogulnak, csak idő kérdése. A szaktudással, az alapokkal náluk nincs gond.

Importőrként a terméktámogatás is a mi feladatunk. A fenti megállapítás majd’ 10év tapasztalatának végletekig egyszerűsített eredménye. A legtöbb kérdés a sebességjellel, és a programozással, beállítással kapcsolatosan érkezik hozzánk… De vissza az autóhoz!

Ott tartottunk, hogy a tempomat minden idegszálával végeztünk, kialakult az összes szükséges kapcsolat az autóval. Már csak a kezelő felszerelése van hátra. Ennek szokásos helye az irányjelzőkar alatt van. A fúrógép beindítása előtt meg kellett nézni, hogy van-e elég hely a burkolat alatt.

A kormányoszlop-burkolaton látható két pötty már a CM35-ös kezelő rögzítési pontjának helyét jelölik. Lesz hely a burkolat túloldalán, úgyhogy jöhet a 10mm-es fúró!

A Suzukik szerencsére ezen a téren (is) követik a hagyományaikat. Kellő távolságot tartanak a kormányburkolat belső felülete és az alatta található gépelemek között, így ezúttal sem kellett a gyurmás trükköt bevetni, volt elég tér a kezelő belső rögzítő elemei számára.

A felszerelt CM35-ös tempomatkezelő

A vezetékkeresés-forrasztás-szigetelés triumvirátusának végeztével a burkolatok visszaszerelése, a lábtér kitakarítása, majd az utolsó felvonás, a jeltesztek, a kalibrálás, végül a próbaút következtek.

Ezek a legizgalmasabb pillanatok. Ilyenkor derül ki, hogy a tempomat minden jelet lát-e, helyesen értelmezi-e őket. E folyamat egyik állomásaként ekkor válik az univerzális elektronika suzukissá, toyotássá, bmwssé. Ekkor igazítja az elektronika önműködően a saját paramétereit az adott autó motorteljesítmény-autótömeg arányához. Igazi tuning ez, a szó eredeti (hangolás) értelmében.

Önnek is Vitarája van? Szeretne tempomatot más típusú autójába? Kérjen ajánlatot most!:

Vélemény, hozzászólás?